Godzina 15:30
Chemix.org w praktyce nauczyciela chemii – od projektowania doświadczeń po ocenę wspieraną AI

Cel spotkania:
Uczestnik:
* pozna narzędzia i funkcje platformy Chemix.org,
* zaprojektuje własny materiał edukacyjny (np. eksperyment, sprawozdanie, instrukcję),
* dowie się, jak wykorzystać AI do analizy i oceny prac uczniowskich,
* opracuje przykładową informację zwrotną i elementy oceny kształtującej,
 
Program warsztatów:
1. Wprowadzenie i inspiracja
* Przywitanie uczestników i przedstawienie celów warsztatów.
* Krótka dyskusja: jak obecnie uczniowie dokumentują doświadczenia chemiczne?
* Pokaz możliwości platformy Chemix.org – jak przekształcić klasyczny zeszyt laboratoryjny w cyfrowy projekt.
 
2. Odkrywamy funkcje Chemix.org
* Logowanie i poruszanie się po interfejsie platformy.
* Tworzenie prostego schematu doświadczenia: dobór szkła, odczynników, etykiet i symboli.
* Zapisywanie, eksportowanie i udostępnianie projektów.
* Omówienie potencjału platformy w nauczaniu zdalnym i hybrydowym.
3. Tworzymy własny materiał dydaktyczny
* Wybór tematu doświadczenia, procesu, techniki laboratoryjnej.
* Tworzenie projektu w Chemix.org 
* Konsultacja i omówienie pomysłów w parach lub małych grupach.
 
4. AI w praktyce nauczyciela chemii
* Przykłady, jak AI może wspierać analizę prac uczniów.
* Ćwiczenie: generowanie informacji zwrotnej dla ucznia z pomocą AI – z zachowaniem tonu wspierającego i motywującego.
 
5. Projektowanie oceny kształtującej
* Krótkie przypomnienie zasad oceniania kształtującego: cel, kryteria, informacja zwrotna, refleksja ucznia.
* Dyskusja: jak włączyć uczniów w proces oceniania ich własnych doświadczeń.
 
6. Prezentacje i wymiana pomysłów
* Uczestnicy prezentują wybrane projekty stworzone w Chemix.org.
* Wymiana refleksji: co można wdrożyć w swojej klasie lub szkole.
* Prezentacja projektów przez prowadzącego warsztaty.
 
7. Podsumowanie i ewaluacja
* Zebranie najważniejszych wniosków i inspiracji.
* Udostępnienie linków i materiałów pomocniczych (instrukcje, przykłady rubryk, formularze refleksji).
* Zachęta do wdrożenia narzędzia Chemix.org na lekcjach i w projektach uczniowskich.
 
Materiały potrzebne do warsztatów
* Komputery lub laptopy z dostępem do internetu ( będą udostępnione)
* Konto uczestnika na Chemix.org,
* Dostęp do wybranego narzędzia AI (np. ChatGPT, Copilot lub Gemini)
 
Efekt końcowy warsztatów
Każdy uczestnik kończy szkolenie z:
*samodzielnie stworzonym materiałem dydaktycznym w Chemix.org
* gotowym pomysłem na lekcję lub projekt chemiczny
 
Numer obszaru tematycznego: 2
Numer ze ZSU: 2.1, 2.7, 7.6, 8.1








